Gosia Pruszkowska, pwd. Wanda Knapik, phm. Agnieszka Leśny
 
Poniżej przedstawiamy prosty i wypróbowany pomysł na harcerską wersję znanej gry „Monopoly”. Gra jest dobrą formą wspierania integracji, powtórzenia podstawowych wiadomości harcerskich „na wesoło” oraz sposobem na poprawienie morale. Zadania mogą być dowolnie modyfikowane, w zależności od przyświecającego Wam celu. Jeśli np. planujecie obóz na Ukrainie – warto wpleść zadania wymagające korzystania z mapy tego kraju itd.
Zasady gry są bardzo podobne do tradycyjnego wariantu, z tą modyfikacją, że po stanięciu na dowolne pole najpierw należy pociągnąć kartę „szansy” i wykonać zadanie. Jeśli zadanie nie zostanie wykonane – gracz nie ma prawa zakupu nieruchomości nawet jeśli pozwala mu na to jego budżet.
 
Wysokość budżetu początkowego może zależeć np. od jakości wykonania zadania międzyzbiórkowego.
 
Gra przeznaczona jest dla 4 do 8 graczy + prowadzący. 30 kart „szansy” umożliwia grę przez ok. 1,5h jednak jest to czas niewystarczający dla rozbudowania sieci nieruchomości.
 
Przykłady kart „szansy”:
1. Zaproponuj jadłospis na 1 dzień biwaku. Sporządź listę produktów i oszacuj ich wagę.
2. Oszacuj ile kg jest w plecaku (trzeba mieć wcześniej zważony „rekwizyt”).
3. Przeprowadź z innym graczem dialog w dowolnym języku.
4. Wymień 4 nazwy hufców w naszej chorągwi.
5. Wymień 5 faktów związanych z kresami wschodnimi.
6. Znajdź rzeczy łączące nasz hufiec i św. Kingę.
7. Wyznacz azymut na dużą niebieską butelkę na szafie. Sprawdź, co jest na azymucie 210°.
8. Przyjrzyj się uważnie zdjęciu (duże, „tropikalne” zdjęcie z „National Geographic”). Opowiedz, o obozie harcerskim, który się tam znajduje. Opowiadaj możliwie szczegółowo i interesująco przez 30s.
9. Nakarm drugiego gracza sałatką mając zawiązaną opaskę na oczach.
10. Wykonaj swojej drużynowej warkocz dobierany.
11. Podaj 3 oznaki możliwej zmiany pogody.
12. Z produktów żywnościowych znalezionych w lodówce ułóż naramiennik wędrowniczy.
13. Przedstaw za pomocą gestów i ruchów jedno wydarzenie z historii drużyny.
14. W ciągu 1min stwórz listę rzeczy potrzebnych na 3-dniowy biwak.
15. Zrób ładne zdjęcie pozostałym uczestnikom gry.
16. Wymyśl 5 znaków migowych przydatnych w czasie podchodzenia. Naucz ich innego gracza. Przekażcie sobie wiadomość.
17. Przy pomocy mapy wyznacz odległość pomiędzy Lwowem a Kamieńcem Podolskim.
18. Wybierz jeden przedmiot. Przyjrzyj się mu dokładnie. Zamknij oczy. Poczekaj na dalsze instrukcje. (Opowiedz o jego lokalizacji innemu graczowi, bez wymieniania jego nazwy. Gracz ten musi zgadnąć, co to za przedmiot.)
19. Przejedź na rowerku treningowym 1km.
20. Poprowadź swój ulubiony pląs.
21. Opowiedz jedną śmieszną anegdotę związaną z historią Twojej drużyny.
22. Powiedz zwrotkę i refren „Hymnu Harcerskiego”.
23. Naucz druhnę z innej drużyny wiązania chusty.
24. Przy pomocy mapy podaj przybliżoną odległość z Warszawy do Grudziądza.
25. Podaj 3 tytuły piosenek pomocnych w marszu. Jedną z nich zaprezentuj w marszu dookoła salonu (trzy razy) wraz z innymi graczami.
26. Przy pomocy planu wyznacz trasę dojazdu na ulicę Igańską.
27. Przyłapano Cię na nie ekologicznym biwakowaniu. Płacisz karę 500 zł.
28. Przygotowałaś zły preliminarz biwaku. Płacisz karę 200 zł.
29. Hufcowa złapała Cię na braku kapelusza. Płacisz karę 50 zł.
30. Za spóźnienie się z opłaceniem składek trafiasz do skarbnika (więzienia).
31. Za niezapłacone składki trafiasz do skarbnika okręgu.
32. Wykoleiłaś harcerską kolejkę wąskotorową. Płacisz karę 100zł.



Aby gra miała więcej uroku, warto odpowiednio przerobić planszę, aby nieruchomości związane były z harcerstwem np. można wykupić siedzibę chorągwi, Naczelnictwa, serwer zhr.pl, harcerską kolejkę. Można również kupić biuro festiwalu „Agrafka” czy komitet przyznający miana…
 


Opracowały: pwd. Wanda Knapik, phm. Agnieszka Leśny, Gosia Pruszkowska,  Mazowiecka Chorągiew Harcerek ZHR
Warszawa, maj 2008